KLUCZ DO POROZUMIENIA

Może klucz, jeden z kluczy do zrozumienia takiej postawy wobec ludzi uprawiających naukę da nam właśnie przyjrzenie się przeszłości naszej kultu-, ry. Może ta przebadana przez Oświęcimskiego na przykładzie postaci Talesa typowość może znaleźć dokumentację dużo szerszą, może obraz uczonego stworzony w greckich warunkach nie jest odbiciem autentyku wiernym, tylko uszlachetnionym, wynikającym z tych dziwnych potrzeb i tęsknot ludzkiej natury do tworzenia żywotów heroicznych? Czyż wierna towarzysz­ka kultury greckiej, anegdota, nie wyraża nieraz w właściwej sobie zwięzłej formie tego zespołu cech, jakie się przypisuje postawom i żywotom badaczy, często w wyśmienicie lapidarnej formie? Dotąd nie wyjaśniłem jeszcze, dlaczego w tytule szkicu jest „uczony , a jak dotąd wspominam wciąż przede wszystkim o filozofach.